Carl Martin PlexiTone Lo-Gain – pleksiä pienemmässä paketissa

Carl Martinin PlexiTone-pedaaleja on nyt kolme. Edellinen oli yhteistyössä kitaristi Pete Thornin kanssa suunniteltu yksikanavainen versio alkuperäisestä mallista. PlexiTone Lo-Gain jatkaa samalla konseptilla, mutta tarjoaa vanhempaa Marshallia muistuttavaa, miedompaa särösoundia. Plexi-henkeä huokuu jo kuoren värivalinta.

PlexiTone Lo-Gain ei tarjoa lokeroa paristolle, koska sekin toimii edeltäjiensä tavoin 12 voltin jännitteellä. Virta otetaan kuitenkin tavallisesta 9 voltin verkkolaitteesta, sillä pedaali muuntaa jännitteen ylöspäin sisäisesti. Kannattaa kuitenkin huomioida se, että virrankulutus on hieman tavallista isompi.

Säädöistä huolehtii tuttu kolminaisuus eli level, gain ja tone. Jälkimmäinen toimii ylä-äänesleikkurina, eli kun säädin on myötäpäivään täysillä, koko taajuusalue on käytössä. Vastapäivään tultaessa ylä-äänes leikkautuu.

 

Dynamiikka käyttöön

PlexiTone Lo-Gain antaa jo puhtaalla asetuksella pleximäistä, keskialueen sävyä. Tällöinkin ääneen tulee pientä röpöä rujolla kosketuksella. Huomasin, että miellyttävin tone-asetus oli keskivaiheilta myötäpäivään, riippuen toki vahvistimen lähtösoundista, kitaran mikeistä ja volumesta. Oman Stratoni kanssa särö ei mennyt täydelläkään gain-asetuksella erityisen kompressoituneeksi, kun pohjasoundi oli puhdas. Sen sijaan lopputulos oli mukavasti laulava, avoin ja erotteleva, myös sointujen kanssa.

Äänittässäni pedaalilla tunsin itse pääseväni parhaaseen lopputulokseen, jos level-säätö oli kunnolla auki, ikään kuin vahvistimen kanssa; tämä voi toki olla myös fiilisjuttu. Dynamiikkaa pedaalissa tuntuu olevan hyvin, ja sen reagointi soittajan tekemiseen eri särömäärillä oli mallikasta. Tähän lienee osuutta myös 12 voltin käyttöjännitteellä. Stratocasterilla pystyin soittamaan reunasäröllä puhtaita sointuja, jos kieliä kosketti hiljaa. Sama juttu Telecasterin kanssa. Humbuckereilla purevuutta tulee toki lisää.

 

 

Yksinkertainen ja laadukas

Tämä uutuus tarjoaa luonteeltaan harmonisesti rikkaan ja varsin selkeään särön, joka toimi puhtaan ja neutraalin pohjasoinnin kanssa mainiosti. Toisaalta pedaali hoiti hommansa hyvin myös pohjasärön boostaajana; tätä varten ei pedaalin gain-säätöä tarvinnut avata juuri lainkaan, sillä jo sen soundi itsessään terästytti pohjasoundia hyvin. Jotenkin tämä uusi PlexiTone toi hieman mieleen Ibanezin Tube Screamerin, vaikka soundiltaan erityylinen onkin.

PlexiTone Lo-Gain on tavallaan kuin se yhden tempun koira; juuri sellainen, joka tekee temppunsa hyvin. Toki pedaali on pedaali, ja tuskin tämäkään ihan esikuvakseen muuttuu, mutta sen soundimaailmaan pääsee kyllä kiinni.

 

Carl Martin PlexiTone Lo-Gain

Analoginen säröpedaali kitaralle

• suunniteltu Tanskassa, valmistusmaa Kiina
• säädöt: level, gain, tone
• käyttö 9 V verkkolaitteella (vähintään 100 mA)
• sisäinen käyttöjännite 12 v
• hinta: 205 e

Lisätiedot: F-Musiikki
 

•••

Tämä artikkeli on julkaistu alunperin Riffin numerossa 1/2016. Vastaavan tyyppisiä käyttökokeisiin perustuvia tuotearvioita julkaistaan jokaisessa Riffin printtinumerossa.

Riffiä myyvät hyvin varustetut soitinliikkeet sekä Lehtipisteen myymälät kautta maan. Lehteä sekä irtonumeroita voi tilata myös suoraan kustantajalta näillä sivuilla olevan Riffi-kaupan kautta. 
Ennen vuotta 2010 julkaistuja numeroita voi tiedustella suoraan asiakaspalvelusta s-postilla, taannehtivia lehtiä myydään niin kauan kuin ko. numeroa on varastossa.
 Lehden digitaalinen versio vuosikerrasta 2011 alkaen on ostettavissa myös Lehtiluukkupalvelusta.

04.03.2017
|
Timo Östman

Artikkelit / Laitetestit

Tekninen toteutus: Sitebuilders Finland Oy