Frankfurt 2018 – myös Musikmesse avasi ovensa

Musikmessen avauduttua päivää Prolight & Soundin perään päästiin sitten jo soitinpuolenkin makuun.

 

 

Kuka vielä väittää, ettei saksalainen osaa svengata! Musikmesse 2018:n ensimmäisenä aamuna festivaaliaukion päälavan otti haltuun Bundeswehr Big Band. Funkympaa bändiä saa hakea – ja vielä natsat joka soittajalla! Saksan armeijan ison bändin keikkapaikkana oli messualuetta halkovan junaradan länsipuolelle pystytetty uusi Festival Arena -teltta.

 

Nostalgia on vahvaa kamaa ja The Beatles edelleen vankka referenssi monelle valmistajalle. Kielisoittimet huokuvat autenttista ajan henkeä, mutta kyllä kai Saksasta olisi kumminkin jostain löytynyt niille kumppaniksi 60-luvun rumpusettikin?

 

Taidokkaita artisteja löytyy joka messuvuodelle uusia, ensilevynsä hiljattain julkaissut Jule Malischke soittaa suvereenisti mitä vain folkista Villa Lobosiin ja laulaa todella upeasti.

 

 

Mod Kits tekee rakennussarjoja nikkareille.

 

EICH valmistaa bassovahvistimia ja kaappeja, mutta jos lava pitää saada hiljaiseksi, niin sitten keikalle kannetaan niiden sijaan Bassboard, jonka joustava kansi tutisee nuottien tahdissa ja antaa korvamonitorointiin siirtyneellä basistille jalkapohjien kautta fyysisen tuntumaan ääneen.

 

 

Jos haluaa tietää, mistä se tipu oikein lirittelee, kannattanee kysyä Karl Brazililta. Hän luultavasti osaa kertoa – kaverin leipätyönä on nimittäin piiskata jättilavoilla keikkaileva Robbie Williamsin superbändi vimmaiseen menoon ja siinä ohessa singota omakin energiansa stadionien takariveille saakka. Brazilin tykityksen tuottamaa vaikutelmaa ahtaassa demokopissa aivan kädenojennuksen päässä onkin vaikea pukea sanoiksi.

 

Aivan Drum Campin tuntumsta löytyi myös Loota Percussionin ossasto, jossa Mika Lilja ja Kai Jokiaho mättivät menemään.

 

Saksalaisen kitarakaupan ja Fender Custom Shopin yhteistyönä kasaamaan näyttelyyn oli tuotu mallirevisiot Broadcasterista nykyteleen, vuosikertakitaroiden mittatarkkoja kopioita, sekä mm. erään Almann Brossin Les Paul vuodelta 58, SRV:n Strato 60-luvun puolelta ja Bonamassan Twin High Power.

 

Ja sitten tunnelbanasta toiseen…

Kasihallin yhden puoliskon jakavat keskenään jousisoittimet, etniset lyömät, nuotit (ja nuotein koristellut sateenvarjo-muki-penaali-yms. tavarat), harmonikat, akustiset kitarat, hihnat ja tarvikkeet jne.

 

Moltoneilla erotettu toinen puolisko samaa hallia on varattu puhaltimille. 

 

Nämä puhallinosaston kirkkohopeat ovat itse asiassa flyygelitorven suukappaleita ja niitä oli nostettu esille, ei kymmenittäin vaan satamäärin.

 

Ja tilaa puhaltimille tarvitaan, koska jotkut niistä ovat verraten kookkaita.

 

Teemu Uimonen (vas.) ja Imre Lahdelma Music Infosta ovat messuilla markkinoimassa kehittämäänsä ohjelmistoalustaa, jolla musiikkia lanseerataan Kiinan markkinoille. Ja kiinnostuneita kuulemma riittää – sattuneesta syystä näillä messuilla riittää n iitä musiikin tekijöitä ja Kiinassa markkinoita…

 

Levy's Leather valmistaa hihnoja myös kitaraa soittaville lapsille tai lapsenmielisille.

 

Musimesse on viime vuosien kuluessa muuntunut kansainvälisestä uusien vuosimallien esittelyfoorumista ohjelmallisuutta painottavaan suuntaan ja samalla messujen oheistapahtumat on katettu osaksi kaupungin iltaelämää.
Takavuosina iltapippaloita järjestivät isot valmistajat omille edustajilleen ja jälleemyyjilleen, nyt tilaisuudet ovatkin suurelle yleisölle.

 

Hii-o-hoi, Jack Sparrow, laiva näkyvissä!

 

Työkaluja tekeville. Firman nimi on, yllättävää kyllä,  Automation Engineers.

 

 

Prolightin ja Musikmessen välissä halli 4.1. toimii yhteisenä leikkauspintana, jossa studiolaitteet linkittävät järeän estitystekniikan ja muusikko-orientoituneen Musikmessen puolen toisiinsa.

 

Pekko Mustonen (vas.) ja Jyrki Keskinen (kesk) Lakeus Soundista pohtimassa Studiotecin Topi Suurosen kanssa, josko Lakeudelle juuri ostettu Meyer Soundin PA kaipaisi vielä jonkun RMEn palikan oheensa…

 

Juha Tamminen Nordic Audio Distributionilta Presonuksen osastolla. Sylissä 18/24-interface, jota koskevan tuoteuutisen teknisine kuvauksineen löydät tältä samalta sivustolta tämän linkin kautta.
 


Joka messuilla juhlistetaan merkkipäiviä ja tämän vuoden sankareihin joukkoon kuuluu myös Microtech Gefell.

 

Tämäkin perinteikäs brittimerkki on yhä mukana kisassa. Nyt myös line-array-kaiuttimilla.

 

Paul Molnar Audicolta vieressäään erehdyttävästi pilarikaiutinta muistuttava  L'Acousticin Syva. Se todella iso uutuus – L-isa ei oikein kuvissa pääse oikeuksiinsa. Erillisessä kuunteluhuoneessa messukävijällä on mahdollisuus makustella, voisiko immersiivinen 3D-audio todella olla tulevaisuuden standardi.

 

Robe toi näytille paljon uutta, ja messuosastokin oli jotain ihan muuta kuin kilpailijoilla. Uutuudet – kuten biimistä pesurin kautta efektivaloksi taipuva tehokas lediheitin Tarrantula – olivat toki esillä, mutta nyt haluttiin ennen kaikkea näyttää, millaista jälkeä syntyy kun pannaan uutuudet hommiin. Umpinainen messuosasto oli sisustettu menneen ajan sirkusteltaksi, jonka täytti outo joukko yön kummajaisia näyttävissä maskeissaan – tietysti Roben komeissa valoissa kylpien.

 

 

Roben naapurissa huomion osastolle veti anonyymiksi jäänyt tanssitaiteilija – niukoin, mutta intensiivisin elein. 

 

 


Messujen avajaispäivää järisyttänyt GrandMA3-valopöytien julkaisu piti MA Lightingin vierailijamäärät tapissa keskiviikkonakin. Osastolla selvisi, että vanhoista pöydistä vastineensa uudessa tuotepolvessa saavat kaksi isointa – Full-size ja Light – mutta Ultra-Lightin paikan ottaa uusi GrandMA3 Compact. Lightin alle esiteltiin myös aivan upouusi vaihtoehto Compact XT, joka herättää varmasti kiinnostusta Suomen kaltaisilla markkinoilla.

 

Ei pärjätä nykyajankaan studiossa ilman tarkoituksenmukaisia kalusteita, julistaa Session Deskin banneri. Ja osaston koosta sekä malliston moninaisuudesta päätellen asia on juuri näin.

 

 

Saksan omat sisämarkkinat ovat niin valtavat, että paikallisten putiikkien osastoilta löytyy toinen toistaan arvostetumpia analogiaudion edustajia, eikä nyt puhuta yksittäisistä mikrofoneista tai räkkilaitteista vaan kokonaisista mallistoista eri variaatioineen.

 

Horch näyttää kalliilta, mutta sen takaa siintävä DW Fearn ei taatusti irtoa yhtään sen halvemmalla…


Akustiikkapintojen valmistajiakin on tullut messuille lukuisia…

 

…ja mallit toinen toistaan erikoisempia.

 

GK Acoustics sentään valmistaa perin teisempiä seinäpaneeleita, mutta muoto ja pinta eivät ole ihan perusakustoa.

 

Mutta yhä edelleen maailma pysyy kasassa teipillä. Eikä väreistä ole pulaa.

 

Nyt esitellään visuja, eikä lavalla ole ketään.

 

Nytkin esitellään visuja eikä tälläkään lavalla esiinny kukaan. Pääosassa valohallien stageilla ovat illuusiot ja efektit, ei esittävä taide, jonka tehosteeksi niitä käytetään. Sitä löytyi sitten Musikmessen puolelta.

 

Suurien konsertti-, show- ja teatterituotantojen tarpeisiin suunniteltu, yli 60 RGBW-ledielementtiä sisältävä Sparx 30 tarjoaa vaikuttavan väripesuefektin ja peräti 7°–70° zoomilla varustetun optiikan. JB-Lightingin ledipesurimalliston järein heitinuutuus himmenee portaattomasti sadasta nollaan, ja heittimen jokaisesta yksittäisestä ledistä saa otteen valopöydästä.

 

Tämä oli Frankfurt 2018 -katsauksen toisen messupäivän kooste. Ensimmäisen messupäivän osuuden löydät tämän linkin kautta. Kolmas päivä aukeaa tästä ja neljäs puolestaan tästä.

Lisätietoja Frankfurtin messuista antaa Messe Forum Finland, jota Riffin messutiimi kiittää jälleen lämpimästi yhteistyöstä ja isännöinnistä paikan päällä.

12.04.2018
|
Lauri Paloposki ja Tommi Saarela
Tekninen toteutus: Sitebuilders Finland Oy