Keeley Compressor Pro – studiokompressorin ominaisuudet pedaalissa

Putiikkipedaalien varhaisena pioneerina maineensa luonut Robert Keeley julkisti pisimmälle viedyn kompressorinsa viime 2015. Aika pian se oli saatavilla myös Suomessa ja Riffin testissä.


Kompressiossa voimakkaita ääniä ensin vaimennetaan, jolloin signaalin huippu- ja minimitasojen välinen ero supistuu. Toisin sanoen kompressiolla kavennetaan dynamiikkaa puristamalla piikkitasoja matalammiksi. Samalla signaalin keskimääräinen voimakkuus putoaa kuitenkin alemmas, mitä usein kompensoidaan vahvistamalla jo kompressoitua signaalia kokonaisuudessaan. Se puolestaan nostaa hiljaisemmatkin äänet yleensä kuuluviin ja luo illuusion siitä, että sustainkin olisi pitempi. Sopiva kompressoinnin määrä on tietysti tapauskohtaista ja makuasia.

Kitaralle tai bassolle suunnitellut pedaalikompressorit ovat usein säädöiltään pelkistettyjä, kun taas studiokäyttöön tarkoitetuissa laitteissa tavataan jättää käyttäjälle huomattavasti laajemmat vapaudet säätää laitteen toimintaa.

Keeleyn C4-pedaali kuuluu ensinmainittuun ryhmään ja se on jo aiemmin ottanut paikkansa putiikkipuolen klassikkona. Compressor Pro taas tarjoaa studiolaitteen säädöt, sekin kätevässä pedaalimuodossa. Uutuus on suunniteltu käytettäväksi periaatteessa minkä tahansa instrumentin, myös laulun kanssa.

 

Kattavat säädöt

Keeley Compressor Pro on analoginen VCA-kompressori, jossa jänniteohjattu vahvistin (Voltage Controlled Amplifier) reagoi tulosignaalin voimakkuuden vaihteluihin sen mukaisesti kuin käyttäjä eri säädöillä määrittelee.

Threshold asettaa kynnyksen, jonka ylittyessä signaalia aletaan kompressoida. Mitä pienemmäksi kynnysarvo asetetaan sen herkemmin pedaali aktivoituu. Kun kynnystaso ylittyy, syttyy punainen Threshold-valo kompression merkiksi. Kompression määrää voi tarkastella kuulon lisäksi myös kansilevyn led-mittarista.
Threshold on tärkeä säätö, koska sen avulla pedaali saadaan reagoimaan oikealla tavalla eri tyyppisten instrumenttien signaaleille ja soittajan soittotavalle.

Ratio toimii ikäänkuin Threshold-säädön parina ja se määrittää suhdelukuna sen miten paljon kompressori vaimentaa kynnystason ylittävää signaalia. Esimerkiksi 2:1-suhde hiljentää kompressiokynnyksen ylittävän signaalin puoleen alkuperäisestä, 3:1-suhteessa taas vain yksi kolmesta kynnyksen ylittävästä desibelistä pääsee kompressorin läpi.
Mitä suurempi ratio-arvo on, sitä enemmän signaali kompressoituu, ja sitä pienemmäksi soinnin sisäinen dynamiikka puristetaan.
Compressor Pro:n säätövara ulottuu 1:1-lukemasta (ei lainkaan kompressiota) aina äärimmäiseen kompressioon, jossa mikään kynnystason ylittävä signaali ei aiheuta kasvua laitteesta uloslähtevässä signaalissa.
 
Attack- ja Release-säädöt muodostavat parin. Ensin mainitulla säädetään se, kuinka nopeasti kompressio nappaa kynnystason ylittävästä signaalista kiinni. Mitä pidemmäksi aika säädetään sitä hitaammin kompressointi alkaa ja sitä vapammin äänten alukkeet pääsevät veräjästä läpi.
Jos Attack vedetään oikein pienelle, ei plektran kynsäisykään jää kompressoitumatta.
Release taas määrittää sen miten nopeasti kompressori lakkaa kompressoimasta, kun signaali vaimenee jälleen kynnystason alle. Tämänkin toiminnon säätöhaarukka on kunnioitettavan laaja.

Rivin viidentanä on Gain, joka ei siis vaikuta itse kompressioon, vaan sillä voi nostaa kompressoitua signaalia aina 20 desibelin verran.

 

Kytkimillä lisää pelivaraa

Edellä esiteltyjen säätöjen lisäksi Compressor Pro tarjoaa kaksi hyödyllistä kytkintä. Knee-kytkimessä on kaksi vaihtoehtoa: hard knee antaa normaalin, täysin ratio-arvon mukaisen kompressoinnin heti sillä hetkellä kun signaali ylittää kynnystason. Soft knee puolestaan tarjoaa vähitellen täyteen ratio-arvon mukaiseen kompressioon siirtyvän loivemman muokkauksen.

Auto-kytkimellä ohitetaan manuaalisäädöt, jolloin automatiikka huolehtii toimintanopeuksista soittotavan ja signaalitasojen mukaan.

 

Hyviä ominaisuuksia

Keeley tarjoaa manuaalissa myös muutamia esimerkkisäätöjä erityylisiin kompressiosoundeihin, kuten smoothing, sustain, chicken pickin’, bass boom ja slap. Tämä helpottaa hommaa, ja opettaa samalla sitä mihin suuntaan eri säädöt vaikuttavat.

Auto-toiminto on kyllä mielestäni kätevin tapa ottaa pedaalia haltuun mikäli studiokompressorin säätäminen ei ole ennestään tuttua hommaa. Tällöin käyttäjän määriteltäväksi jäävät vain sopivan threshold-tason ja kompressiosuhteen löytäminen, sekä pedaalista lähtevän lopullisen signaalitason tason säätäminen gainilla.

Tämä onkin kelpo patenttiratkaisu löytää nopeasti hyvä kompressio. Automaatio tuntui kätevältä myös, kun käytin pedaalia masterkompurana mikserin efektilenkissä laulun ja kitaran kanssa. Auto-toimintoon ei kuitenkaan kannata jäädä pelkästään kiinni. Attack- ja Release-säätöjen kanssa pelatessa voi kyllä löytää vielä paremminkin toimivia vaihtoehtoja, jos jaksaa käyttää jonkin verran aikaa säätämiseen.

Hard Knee /Soft Knee -kytkin on yksi ässä tämän pedaalin hihassa. Soft-vaihtoehdossa threshold-kynnys on pehmeämpi. Soft knee on erityisen paikallaan, jos haluaa hieman tasoittavaa kompressiota. Esimerkiksi akustisen kitaran kanssa se oli omasta mielestäni ehdoton valinta. Sointi on vähemmän päällekäyvä, ja luonnollisempi. Hard Knee puolestaan puolestaan toimi paremmin, kun haetaan tarkoituksella aggressiivista kompressiota.

 

Monipuolinen

Keeley Compressor Pro on kerännyt paljon kehuja julkistamisensa jälkeen. Niihin ei ole vaikea yhtyä. Ero edullisiin pedaalikompressoreihin on selvä: sointi ei värity samalla tavalla, säätövaraa ja herkkyyttäkin on enemmän.
Compressor Pro on myös erittäin hyvä laite studiokompressorin toimintojen kunnolliseen opetteluun, mikäli homma ei ole ennestään tuttua. Ja ehdoton plussahan tässä on sekin, että pedaalia voi käyttää erilaisten instru-ment-tien kanssa.

Jos hakee etupäässä liiskaus-kompressiota sähkökitaralle, Compressor Pro saattaa olla turhan tyyris vaihtoehto. Jos taas haarukoi monipuolista, studiotasoista ja silti helposti mukana kulkevaa kompressoria, niin tässä on tutustumisen paikka.

 

Keeley Compressor Pro

Analoginen pedaalikompressori studio- ja live-käyttöön

• suunnittelija Robert Keeley
• suunniteltu käytettäväksi minkä tahansa soittimen kanssa
• valmistettu käsityönä Yhdysvalloissa
• portaattomat säädöt: threshold, ratio, attack, release, gain
• kytkinvalinnat: hard knee/soft knee ja auto mode
• 7-portainen led-näyttö kompression määrän tarkkailuun
• led-merkkivalo threshold-säädölle
• ERA (Exact RMS analysis) tunnistaa sisääntulevan signaalin tehollisarvon eri instrumenteilla
• ohituskytkentä true bypass –periaatteella
• hintaluokka alle 400 euroa

Lisätiedot: Custom Sounds

•••

Tämä artikkeli on julkaistu alunperin Riffin printtinumerossa 5/2016. Vastaavan tyyppisiä käyttökokeisiin perustuvia tuotearvioita julkaistaan jokaisessa Riffin printtinumerossa. Tämäkin laite on edelleen ajankohtainen ja sen tekniset ominaisuudet vastaavat testattua kappaletta, joten avasimme jutun myös nettiin vapaasti luettavaksi. 

Jos pidit juttua hyödyllisenä tai viihdyttävänä, voit tukea Riffin tulevaa julkaisutoimintaa kätevästi ostamalla itsellesi vaikka tuoreen printtinumeron tai tilaamalla lehden esimerkiksi kahden numeron tutustumistarjouksena.

Riffin voi ostaa digitaalisena näköispainoksena Lehtiluukkupalvelusta.  

Printti-Riffiä myyvät hyvin varustetut soitinliikkeet sekä Lehtipisteen myymälät kautta maan. Lehteä sekä irtonumeroita voi tilata myös suoraan kustantajalta näillä sivuilla olevan Riffi-kaupan kautta. 


Ennen vuotta 2010 julkaistuja numeroita voi tiedustella suoraan asiakaspalvelusta s-postilla, taannehtivia lehtiä myydään niin kauan kuin ko. numeroa on varastossa.
 

Lehden digitaalinen versio vuosikerrasta 2011 alkaen on ostettavissa myös Lehtiluukkupalvelusta.

Lisää nettiin avattuja laitetestejä voit lukea tästä.

 

23.12.2017
|
Timo Östman

Artikkelit / Laitetestit

Tekninen toteutus: Sitebuilders Finland Oy