Lapua-Uusi-Guinea ”Taklax / REMIX” – suomenruotsalaisen pelimannin boostaus

Image

<p><em>Pohjanmaalla reilut sata vuotta sitten vaikuttaneen mestaripelimannin sävellykset tuotiin nykyaikaan.</em></p><p>&nbsp;</p><p>Kansanmusiikkia soittava yhtye, Lapua-Uusi-Guinea, tallensi uusia sovituksia Pohjanmaalla vaikuttaneelta suomenruotsalaiselta, <strong>Johan Erik Taklaxilta</strong> (1856–1948), aikoinaan tallennettuja ja nuotinnettuja kappaleita. Taklaxin sävelmät erottuvat suomalaisen ja suomenruotsalaisen kansanomaisen pelimannimusiikin kentällä erityisesti melodisen yllätyksellisyytensä ansiosta. Esimerkiksi joissain kappaleista sekoittuvat duurin, mollin ja doorisenkin moodin sävyt saman melodiakokonaisuuden sisällä.</p><p>Taklax / REMIX -äänitteellä on kahdeksan kappaletta, joiden sovitukset ovat monipuolisia ja ilmeikkäitä, ja keskenään mielenkiintoisen erilaisia.<br>Taklaxin sävelmät taipuvat muun muassa afro-, lattari-, flamenco- ja Balkan-tunnelmiin sekä <strong>Erik Satien</strong> musiikin tyyliseksi minimalismiksi höystettynä soulmusiikin tyylisellä kitarasoololla.<br>Yksi kappaleista on sovitettu preludiksi ja fuuga-sävellysmuotoon, jossa duxina toimii Taklaxin polskamelodia.</p><p>Äänitteen viimeinen sävelmä on nimeltään Tre Taklax i tvåtakt. Se koostuu kolmen eri Taklaxin sävelmän ketjuttamisesta yhdeksi sikermäksi, joka on sovitettu kaksijakoiseen polkkamaiseen tunnelmaan.</p><p>&nbsp;</p><p><a href="/sites/default/files/kuvat/lapua-uusiguinea_kuva_tuomas_tenkanen.jpg" target="_blank"><drupal-media data-entity-type="media" data-entity-uuid="e9a0d8b0-0a82-45b1-9480-1cb0cd2496c1" data-view-mode="default" alt style="width: 640px; height: 512px;"></drupal-media></a></p><p>&nbsp;</p><p>Levyllä esiintyvä Lapua-Uusi-Guinea-bändissä soittavat <strong>Anna Kinnunen</strong> (viulu, laulu, taputukset); <strong>Oona Yliperttula</strong> (viulu, taputukset); <strong>Santeri Kaipiainen</strong> (piano, taustalaulu, taputukset); <strong>Jenna Hiipakka</strong> (harmonikka, taustalaulu); <strong>Aapo Nieminen</strong> (kitara, mandoliini, taputukset); sekä <strong>Veli-Matti Silanterä</strong> (kontrabasso).</p><p>Levyn kaikki sovitukset on tehnyt Santeri Kaipiainen poislukien Taklax 1451 ”Till Esbjörn”, jonka on sovittanut Veli-Matti Silanterä.<br>Santeri Kaipiainen on myös tuottanut&nbsp; levyn, jonka Aapo Kauppinenon äänittänyt Hollywood House Studiossa. Miksaus on <strong>Jyri Sariolan </strong>käsialaa, ja masteroinnista vastaa <strong>Jaakko Viitalähde</strong>.<br>Äänitteen on julkaissut <a href="https://www.sls.fi/sv/finlands-svenska-folkmusikinstitut&quot; target="_blank">Finlands Svenska Folkmusikinstitut</a>.</p><p>Levyn soundit ovat selkeät ja toimivat. Voisi jopa puhua ”luomusoundista”, jos sillä tarkoitetaan sitä, että on koetettu tallentaa soittimien sointi äänitystilassa niin, että se toistuisi tallenteella mahdollisimman värittymättömästi.<br>Tältä levyltä onkin turha etsiä ”ylikompressoituja” soundeja tai ”tappiin limitoitua”, dynaamisen vaihtelun häivyttävää masterointia.<br>Soundit ovat oikein toimivat tällaiseen musiikkiin.</p><p>Levyn yleissointi vie ajatuksia kuitenkin vahvasti pelimannimusiikin suuntaa, mikä johtunee käytetystä soittimistosta, ja erityisesti viuluista. Millainenkohan kokonaisuus tulisi, jos tulevaisuudessa joku tekisi tästä Taklax /REMIX -levystä vaikkapa sellaisen EDM-musatyylisen remixin, jossa soittimistossa olisi enemmän mukana myös elektronisen musiikin soundimaailmoja ja biittejä?</p><p><strong>Lapua-Uusi-Guinea:</strong> ”Taklax / REMIX” (FMI CD 40. Finlands svenska folkmusikinstitut, 2023)&nbsp;</p>